فهرست

اجتماعی شدن سلامت، یک ضرورت است نه یک انتخاب

دکتر ایازی تاکید کرد: اجتماعی شدن سلامت با مشارکت مردمی، همکاری‌های بین‌بخشی و برقراری عدالت در سلامت روی خواهد داد و اجتماعی شدن سلامت در نگاه و رویکردهای روزآمد، یک ضرورت است نه یک انتخاب.

همایش یک ‌روزه آموزشی، توجیهی معاونت اجتماعی وزارت بهداشت که در ساری با حضور روسا و معاونان اجتماعی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی و مدیران شبکه‌های بهداشت و درمان کلان‌منطقه یک کشور،شامل دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی بابل، مازندران، گیلان، سمنان، گلستان و شاهرود در حال برگزاری است.

به گزارش وبدا، دکتر سید محمدهادی ایازی معاون اجتماعی وزارت بهداشت، در دومین همایش توجیهی - مشورتی معاونت اجتماعی دانشگاههای علوم پزشکی کلان منطقه یک در دانشگاه علوم پزشکی مازندران  ضمن بیان این مطلب، بهره‌گیری از مشارکت مردم و توانمندسازی جوامع را به شنیده شدن صدای مردم در امر سلامت تعبیر کرد و آن را از ارکان مهم برای دست‌یابی به سلامت همگانی و عدالت در سلامت دانست و با تاکید بر همکاری‌های بین‌بخشی، خواستار پذیرش مسئولیت دیگر دستگاه‌ها و نهادها در امر سلامت شد. 
معاون اجتماعی وزارت بهداشت با اشاره به سفر مشاوران سازمان جهانی بهداشت در هفته گذشته برای بازدید از تجربه اجتماعی شدن سلامت در ایران، افزود: در گزارش اولیه‌ای که این گروه ارائه دادند، از این روند بسیار  استقبال شد و اعلام کردند که این سطح از فعالیت و خدمات در کشورهای پیشرفته اتفاق می‌افتد. 

وی یاد آور شد: ارزیابی مشاوران سازمان جهانی بهداشت براساس بررسی اسناد و بازدیدهای میدانی آنها در تهران و قزوین بوده است.    

دکتر ایازی با پرداختن به موضوع مشارکت‌های مردمی افزود: در حوزه خیران و موسسات خیریه نیز اتفاقات بزرگی افتاده است و فقط در سال گذشته، ۱۷۰۰میلیارد مشارکت ایشان را در نظام سلامت داشته‌ایم. همچنین وزیر بهداشت نیز در شورای معاونان وزارتخانه از فعالیت‌های سمن‌های سلامت و کاستن از بار و چالش‌های نظام سلامت ابراز رضایت کردند.

وی مولفه‌های اجتماعی سلامت را بسیار حائز اهمیت دانست و بیان کرد: مجامع سلامت در سطوح گوناگون برای حمایت‌طلبی و مشارکت همگانی دستگاه‌ها و نهادها در نظام سلامت برگزار شده و می‌شود. کانون‌های سلامت محلات نیز در راستای مشارکت همگانی و حضور پایدار مردم در امر سلامت در تمامی کشور در حال راه‌اندازی است و از ماموریت‌ها و وظایف اداره کل امور اجتماعی سلامت است. 

در ادامه همایش دکتر احمد حسین‌زادگان، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران، گفت: رویکرد ما در استانداری مازندران و در معاونت مربوطه، بیش از هر چیز اجتماعی است. همچنین امسال را به دلیل اهمیت آن برای جامعه، سال سلامت و نشاط اجتماعی و تلاش در این زمینه قرار داده‌ایم. 

وی عملکرد وزارت بهداشت در دولت تدبیر و امید را بسیار کارآمد و امیدبخش دانست و اظهار داشت: با تشکیل معاونت اجتماعی در زمینه اجتماعی شدن سلامت، اقدام بسیار مهمی در وزارت بهداشت انجام شده است و فردی خبره سکاندار آن است که تجربه‌های مهمی در این زمینه و به ویژه در شهرداری تهران داشته است.

دکتر حسین‌زاده افزود: بسیاری از آمارهای مهم و مثبت ارائه شده توسط دکتر ایازی در حوزه اجتماعی در مدت یکی - دو هفته اخیر، تغییر مثبت و افزایش داشته است و این بیانگر پتانسیل این حوزه و مدیریت آن است. 

معاون استاندار مازندران، گفت: در زمینه اجتماعی شدن از اهمیت و جایگاه فرهنگ، هنر و رسانه‌ها نباید غافل بود چنانکه به گفته آقای دکتر ایازی هم، شورای فرهنگ سلامت شکل گرفته و هم، سند آن تهیه شده است.  

در ادامه همایش نیز دکتر فرهنگ بابامحمودی، استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی مازندران و معاون سابق اجتماعی این دانشگاه، مورد تجلیل قرار گرفت.