فهرست

حضور 150جراح داخلی و بین المللی در کنگره مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی بابل

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر جلالی رئیس دانشگاه از حضور 150 جراح مغز و اعصاب داخلی و بین المللی در کنگره بین المللی میان دوره ای در کنگره بین المللی مغز و اعصاب ایران خبر داد.

دکتر جلالی گفت: دانشگاه علوم پزشکی بابل بعنوان قدیمی ترین دانشگاه علوم پزشکی شمال کشور همواره از کنگره های بین المللی و کشوری استقبال و حمایت کرده و این چندمین کنگره بین المللی است که دریک رشته تخصصی و فوق تخصصی برگزار می گردد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه بیمارستان آیت الله روحانی بابل بزرگترین و مجهزترین بیمارستان شمال کشور با حدود 540 تخت، افتخار میزنانی این کنگره بزرگ را به عهده دارد، افزود: 150 جراح  مغز و اعصاب داخلی و بین المللی در این کنگره به مدت سه روز نتیجه بررسی ها، مطالعات، تحقیقات و تجربیاتشان را به مرحله اجرا و مشاوره خواهند گذاشت.

وی با ذکر این نکته که بیش از  100 مقاله علمی و پژوهشی در این کنگره مورد بررسی خواهد گرفت، گفت : تحقیق و تولید مقو له ای است که در کل دنیا به ویژه  در ایران  از اهمیت خاصی برخوردار است و همواره سازمانهای بین المللی کشورهای مختلف را بر اساس تولید علم پایش می کنند.

دکتر جلالی با اشاره به اینکه سه عامل مهم مرگ و میر بیماران در دنیا: بیماری قلبی عروقی، سرطانها و تصادفها هستند، گفت: رشته جراحی مغز و اعصاب در دو فیلد تشخیص و درمان سرطانها و همچنین تصادفات نقش اساسی را برعهده دارند که با بها ارتقاء آن می‌توان اتفاقات خوبی را در جامعه رقم زد و به همین جهت آموزش، پژوهش و پیشرفت علم در جراحی مغز و اعصاب می تواند آمار مرگ و میر را به صورت قابل توجهی کاهش دهد.

این مسئول گفت: ایران یک صدم جمعیت جهان را دارد، ولی در مقوله تولید علم 1/8 درصد تولید علم در دنیا را دارا می‌باشد و توانسته است رتبه ۱۵ در تولید علم و در رشد علمی رتبه پنجم در دنیا را کسب نماید.

وی با اشاره به اینکه شروع راه اندازی رشته جراحی مغز و اعصاب در ایران سال 1330 بوده است، گفت : قبل از انقلاب 40 جراح در ایران وجود داشت و اکنون بیش از 800 جراح مغز و اعصاب در کشور مشغول فعالیت هستند و این یک افتخار برای جمهوری اسلامی محسوب می گردد.

دکتر جلالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل اضافه کرد:  استاندارد جهانی به ازای هر 250 هزار نفر یک جراح مغز و اعصاب می باشد ولی در کشورعزیزمان ایران این نسبت به ازای هر صد هزار نفر یک جراح مغز و اعصاب می باشد.

وی نسبت جراحان مغز و اعصاب در مازندران را یک جراح به ازای90 هزار نفر اعلام کرد و افزود: در حال حاضر 34 جراح مغز و اعصاب در مازندران فعالیت می کنند که از این بین 6  جراح مغز و اعصاب در شهرستان بابل حضور دارند و مشغول ارائه خدمت به مردم عزیز می باشند که بزودی سه جراح مغز و اعصاب به بابل اضافه خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: در ایام تعطیلات، استان مازندران میزبان سیر عظیمی از مسافران می باشد که به همین جهت جمعیت استان و همچنین آمار تصادفات بصورت قابل توجهی افزایش می یابد که برای این موضوع نیازمند آن هستیم تعداد جراحان استان را افزایش دهیم .

وی ادامه داد: انجمن جراحی مغز و اعصاب ایران  از فعال ترین انجمن های علمی کشور می باشد که منشاء خدمات قابل توجهی به عموم جامعه شده است

دکتر جلالی بیان داشت: دکتر سید ابراهیم کتابچی از افتخارات شهرستان بابل و استان مازندران می باشندکه توانسته اند در جنگ تحمیلی خدمات پزشکی شایانی به رزمندگان اسلام ارائه نمایند و همچنین این مرد علم و اخلاق تاکنون توانسته 70 جراح مغز و اعصاب تربیت کند. این افتخار را داشتند که به تعداد سالهای عمرشان جراح مغز و اعصاب تربیت و تحویل جامعه بدهند

وی ادامه داد: با افتخار عرض می کنم دکتر کتابچی استاد تمام و رئیس هیأت مدیره انجمن جراحان مغز و اعصاب ایران بعنوان عضو هیأت علمی و مدیر گروه افتخاری جراحی مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی بابل می باشند.