فهرست

انجام حرکات ورزشی منظم، مصرف میوه جات، سبزیجات و ماهی از عوامل کاهش دهنده آلزایمر

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر علیزاده متخصص مغز و اعصاب وعضو هیئت علمی دانشگاه، از انجام حرکات ورزشی منظم، مصرف میوه جات، سبزیجات و ماهی بعنوان عوامل کاهش دهنده آلزایمر خبر داد.

دکتر علی علیزاده با اشاره به اینکه 21 سپتامبر برابر با سی شهریور مصادف با روز جهانی بیماری آلزایمر نامگذاری شده است که این بیماری اولین بار توسط دانشمند آلمانی «آلویز آلزایمر» در سال 1906 توصیف شد، گفت: علت بیماری تغییر در ساختمان پروتئین های سلول های مغزی و تجمع و رسوب آمیلوئید و ایجاد پلاک های پیری که در دراز مدت سبب تخریب سلول های مغزی و کوچک شدن ساختمان کورتکس مغز می شود می باشد.

وی با بیان اینکه پیش بینی می شود تا سال 2050 از هر 85 نفر یک نفر مبتلا به این بیماری شود افزود: این بیماری اکثرا در سن بالای 65 سال دیده می شود و با افزایش سن بیشتر اتفاق می افتد، پنج درصد افراد بالای 65 سال آلزایمر متوسط تا شدید و ده تا پانزده درصد  افراد بالای 65 سال آلزایمر خفیف دارند.

متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی بابل در همین راستا ادامه داد: ده درصد موارد آلزایمر ارثی است که این موارد معمولا در سنین کمتر از 65 سال (اکثرا بین 55 تا 65 سال) دیده می شوند.

دکتر عیزاده گفت: ضربات مکرر روی سر و بیماری عروق کرونری قلب در ایجاد بیماری آلزایمر موثر می باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل تصریح کرد: فراموشی و اختلال حافظه مهمترین علامت این بیماری است که ابتدا در حافظه نزدیک اتفاق می افتد ولی با پیشرفت بیماری حافظه قدیمی افراد را نیز درگیر می کند.

وی گفت: اختلال در انجام کارهای روزمره مثل غذا پختن، اختلال در تکلم، مشکلات در قضاوت و تفکر، تغییرات شخصیتی، گم کردن زمان و مکان و مشکل در پیدا کردن مسیرها، مشکلات روحی مثل افسردگی، پرخاشگری، عصبانیت و در مراحل شدیدتر بیماری، توهم و هذیان گویی از دیگر عوامل این بیماری هستند.

دکتر علیزاده بیان داشت : انجام حرکات ورزشی منظم، کنترل منظم فشار خون، قند خون، چربی خون و کنترل چاقی، داشتن خواب و استراحت منظم، پرهیز از استرس و فشارهای عصبی از عوامل کاهش دهنده این بیماری می باشد.

وی افزود: مصرف میوه جات و سبزیجات مصرف مواد غذایی حاوی ویتامینE و امگا3 مثل ماهی بخصوص ماهی های سالمون ، ساردین، ماهی تن ، مصرف آجیل و تنقلات مثل گردو ، پسته وکاهش مصرف مواد غذایی چرب به کاهش آلزایمر کمک می کنند.

دکتر علیزاده در توصیه به خانواده افراد مبتلا به این بیماری گفت:  خانواده همواره باید همراه بیمار باشند و حد الامکان آنها را به تنهایی بیرون خانه نفرستند و حتما در برگه ای آدرس  خانه را یادداشت کرده و در جیب لباس این بیماران قرار دهند و همچنین حتی الامکان آنها را  تنها در خانه رها نکنند .

وی بیان کرد: حمایت همه جانبه ی روحی از بیمار داشته باشند چرا که برخورد نامناسب و یا پرخاشگری با بیمار ممکن است سبب بدتر شدن بیماری این افراد شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: برنامه های تفریحی منظم برای بیماران و بهبود روحیه در آنها می تواند به کند کردن سیر بیماری کمک کند.

متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی بابل تصریح کرد: در موارد شدید بیماری ازمواد غذایی نرم وحاوی فیبر مثل میوه جات و سبزیجات ، بیشتر استفاده شود.