فهرست

کم‌کاری غده تیروئید در زنان حدود سه برابر شایع‌تر از مردان می باشد.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل: 



فوق تخصص غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی بابل از شیوع سه برابری کم‌کاری غده تیروئید کم‌کاری غده تیروئید در زنان به نسبت مردان خبر داد و گفت: ضعف و خستگی، خواب‌آلودگی، پوست خشک ، عدم تحمل به سرما، کاهش تعریق، فراموشکاری، یبوست، افزایش وزن، اختلالات قاعدگی و .. از علائم کم کاری تیروئید می باشد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر مفتاح با بیان اینکه تيروئيد غده اي است به شكل پروانه در جلوي گردن، که حدود 15 تا20 گرم در یک فرد بالغ وزن دارد، گفت: تيروئيد دو نوع هورمون ترشح مي كند به نام هاي T4 و T3 که كار اين هورمون ها تنظيم سوخت و ساز بدن مي باشد. 
وی با اشاره به اینکه عملكرد تيروئيد توسط غدة ديگري در بدن به نام هيپوفيز تنظيم مي شود، اذعان داشت: تيروئيد ممكن است دچار كم كاري يا پركاري شود، کم‌کاری غده تیروئید در بین بیماری‌های غده درون‌ریز، شایع‌ترین بیماری پس از دیابت می‌باشد.
دکتر ندا مفتاح فوق تخصص غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی بابل اظهار داشت: این بیماری در زنان سه برابر شایع‌تر از مردان می باشد و یکی از علت‌های اصلی کم کاری تیروئید بیماری‌های خودایمن تیروئید است، به این معنا که بدن بر علیه غده تیروئید پادتن تولید می‌کند و در نتیجه سبب اختلال در ترشح هورمون‌های تیروئیدی می‌شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل تصریح کرد: نشانه هاي كم كاري تيروئيد بسيار متفاوتند و ممكن است يك فرد دچار كم كاري تيروئيد باشد و علامتي نداشته و برعكس فرد ديگري علائم بسيار شديد داشته باشد.
وی در همین راستا عنوان کرد: ضعف و خستگی، خواب‌آلودگی، پوست خشک ، عدم تحمل به سرما، کاهش تعریق، ورم، فراموشکاری، یبوست، افزایش وزن، اختلالات قاعدگی، سقطهای مکرر و درد مفاصل و عضلات از علائم کم کاری تیروئید می باشد.
دکتر مفتاح افزود: اگر هیپوتیروئیدی در دوران نوزادی به سرعت تشخیص و درمان نشود ممکن است عقب‌ماندگی رشد جسمی یا آسیب ذهنی اتفاق بیفتد. 
فوق تخصص غدد و متابولیسم دانشگاه با اشاره به اینکه کم کاری تیروئید با انجام آزمايش خون تشخيص داده مي شود، بیان داشت: اولين قدم، اندازه گيري هورموني است كه از هيپوفيز براي تحريك ترشح هورمون هاي تيروئيد، توليد مي شود که اين هورمون TSH نام دارد و فردي كه دچار كم كاري تيروئيد است سطح هورمون TSH او بالا مي رود. 
وی افزود: كم كاري تيروئيد با جايگزين كردن هورمون تيروئيد درمان مي شود و قرص لووتیروکسین که همان هورمون تيروئيد T4 است.
دکتر مفتاح عنوان کرد: اگر تیروئید بیش از حد فعال باشد و مقدار زیادی هورمون تولید کند، پرکاری تیروئید رخ داده است و این مورد می‌تواند به طور قابل توجهی سوخت و ساز بدن را افزایش داده و علائم ایجاد کند.
وی در همین راستا بیان داشت: پرکاری تیروئید علل زیادی دارد اما شایع ترین علت آن، بیماری گریوز است. این بیماری یک نوع بیماری سیستم ایمنی است که آنتی‌بادی‌های تحریک‌کننده‌ی تیروئید ، سبب تولید بیشتر هورمون تیروئید می‌شود و این بیماری در زنان شیوع بیشتری نسبت به مردان دارد. 
فوق تخصص غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه علائم این اختلال ممکن است مبهم و مشابه بیماری ها و مشکلات دیگر باشد، گفت: اگر پرکاری تیروئید شدید نباشد ممکن است متوجه هیچ علائمی نشوید. با این حال پرکاری تیروئید اغلب باعث ناراحتی فرد می شود و در انجام فعالیت های روزمره ی او اختلال ایجاد می کند.
وی اذعان داشت: بزرگ شدن غده ی تیروئید که به آن گواتر هم می گویند در بیشتر افرادی که دچار پرکاری تیروئید هستند اتفاق می افتد.
دکتر مفتاح با اشاره به اینکه کاهش وزن، که بعلت سوختن بیش از حد کالری در بدن بر اثر افزایش هورمون تیروئید می باشد، افزود:  لرزش دست ،ضربان سریع قلب ،خستگی مفرط ، اسهال ، تحریک ‌پذیری و اضطراب ، بی‌نظمی در قاعدگی ، عدم تحمل گرما و تعرق شدید از علائم پرکاری تیروئید می باشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه درمان پرکاری تیروئید شامل داروهاي خوراكي، يد راديواكتيو وجراحي تیروئید می باشد، بیان داشت: درمان با قرص هاي خوراكي شروع مي شود و با توجه به سير بيماري ممكن است همان درمان براي چند سال ادامه يابد يا در صورت عدم پاسخ، فرد را براي جراحي يا يد راديواكتيو انتخاب كنند.