فهرست

نجات جان بیش از 90 بیمار سکته مغزی با روش درمانی TPA در دانشگاه علوم پزشکی بابل

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر مسعود حجتی متخصص مغز و اعصاب و عضو هیئت علمی دانشگاه از نجات جان بیش از 90 بیمار سکته مغزی با روش درمانی TPA  در دانشگاه علوم پزشکی بابل خبر داد.

دکتر حجتی گفت: به صدمات مغزی که به صورت ناگهانی بعلت انسداد و یا پاره شدن رگهای مغز ایجاد می شوند سکته مغزی می گویند.

وی ادامه داد : فلج شدن ناگهانی یک دست و یایک پا و یا هر دو، منحرف شدن ناگهانی صورت ، ایجاد اختلال در صحبت کردن وادای کلمات ، اختلال تعادل ناگهانی و بعضی اوقات سرگیجه  و اختلال ناگهانی دید به خصوص یک چشم از علائم سکته حاد مغزی می باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه بیان داشت: علائم سکته مغزی را جدی بگیرید و با مشاهده کج شدن صورت ، اختلال در تکلم و ضعف یک طرفه اندامها سریعا با اورژانس 115 تماس بگیرید و یادتان باشد که از دست دادن زمان به معنی از دست دادن عملکرد مغز است.

وی بیان کرد : سکته مغزی تا چند سال پیش سومین علت مرگ و میر در دنیا بوده است که در کشورهای پیشرفته با برنامه ریزی و همکاری سیستم های بهداشتی، درمانی و مردم به پنجمین علت تنزل یافته است ولی متأسفانه در ایران و کشورهای جهان سوم در رده  دوم علل مرگ و میر قرار گرفته است.

متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی بابل ادامه داد: طرح 724 توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور جهت آغاز استفاده ازفعال کننده پلاسمینوژن بافتی (TPA) در درمان سکته حاد مغزی در بیمارستان های منتخب کشور در حال اجرا می باشد که مراکزی هستند که به صورت 24 ساعته خدمات لازم جهت بیماران سکته حاد مغزی را ارائه می نمایند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به این که سکته مغزی در مواردی قابل درمان است گفت : در هنگام وقوع سکته مغزی زمان را نباید از دست داد و سریعا با اورژانس 115 تماس بگیرید.

دکتر حجتی خاطر نشان کرد : زمان طلایی درمان سکته مغزی با روش درمانیTPA  سه ساعت بعد از شروع علائم است که بهبودی چشم گیر و قابل ملاحظه ای را در 39-36% بیماران به همراه خواهد داشت که لازمه شروع درمان، مراجعه سریع و کمتر از 3 ساعت به بیمارستان و انجام اقدامات لازم در بیمارستان می باشد.

دکتر حجتی تصریح کرد: تا قبل از درمان با TPA هیچ گونه درمان موثری وجود نداشت  و براساس اظهارات سازمان جهانی دارو و غذای آمریکا  FDA این دارو اولین و تنها راه درمان سکته مغزی حاد ایسکمیک است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه در هر سکته مغزی بطور متوسط 2/1 میلیارد سلول مغزی از بین می رود، گفت: در هر سکته مغزی اگر بیمار فوت نکند معادل 36 سال پیر می شود و از زمان شروع علائم سکته مغزی هر ثانیه 32 هزار سلول مغز از بین می رود و در هر ثانیه بیمار معادل 9 ساعت پیر می شود.

وی یاد آور شد: حداکثر زمانیکه می توان از از این دارو استفاده کرد 3 ساعت از شروع علائم و در مواردی تا 5/4 ساعت است ولی اگر در یکساعت اول شروع علائم تزریق شود احتمال بهبودی کامل، بسیار زیادتر و عوارض بسیار کم تر خواهد بود.

دکتر حجتی همچنین ادامه داد: با همت مسئولین دانشگاه و بیمارستان، بخش SCU (بخش مراقبتهای ویژه سکته حاد مغزی) بصورت موقت در بخش مغز و اعصاب بیمارستان روحانی (ره) از سال 95 راه اندازی گردید و کد 724 (هفت روز هفته و بیست وچهار ساعته) برای اولین بار در مازندران جهت درمان اورژانس سکته حاد مغزی در این بیمارستان آماده خدمت شد که با همت ستودنی متخصصان مغز و اعصاب ، پرستاران، پرسنل سی تی اسکن و آزمایشگاه تاکنون بیش از نود بیمار با روش درمان TPA مورد مداوا قرار گرفتند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه حدود 40% بیماران بهبودی کامل علائم سکته مغزی داشتند و درصد قابل توجهی بهبودی نسبی پیدا کردند، اظهار داشت: بسیار خوشحالیم که اعلام کنیم با کوشش مسئولین دانشگاه و بیمارستان  و با همت نیکوکار نیک اندیش آقای ابوالقاسم رسول زاده بخش مستقل و کاملSCU  ساخت و تجهیز گردید که بزودی فعالیت این بخش نیز آغاز خواهد شد.

وی همچنین گفت: براساس اظهارات وزارت بهداشت ایجاد بخش SCU و انتقال سریع بیماران سکته مغزی حاد به این بخش بدون در نظر گرفتن تزریق TPA به تنهایی می تواند 18% مرگ و میر را کاهش دهد.

دکتر حجتی تصریح کرد: در سال گذشته بیمارستان کد 724 بابل یعنی بیمارستان آیت ا.. روحانی از طرف وزارت بهداشت به دلیل دقت و سرعت عمل کارکنان بعنوان یکی از ده بیمارستان نمونه کشور انتخاب و مورد تقدیر قرار گرفت.

وی یادآور شد: ما به یاد داشته باشیم که از دست دادن زمان همان از دست دادن مغز بوده و ثانیه ها هستند که سرنوشت بیمار را معلوم می کند