فهرست

علائم کم کاری و پرکاری تیروئید را بشناسیم...

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر محمد علی بیانی فوق تخصص غدد و عضو هیئت علمی دانشگاه ، ضعف، کاهش ضربان قلب، افزایش فشارخون، تپش قلب، ضعف و خستگی، کاهش وزن همراه با افزایش اشتها را از علائم کم کاری و پرکاری تیروئید برشمرد.

دکتر محمدعلی بیانی گفت: تیروئید یک غده ی پروانه ای شکل است که در قسمت تحتانی گردن و درست روبه روی نای زیر حنجره  قرار دارد که مسئول ساخت هورمون تیروئید، ذخیره و ترشح آن است و اختلال در عملکرد آن منجر به بیماری کم کاری و پرکاری تیروئید می شود.

عضو هیئتعلمی دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان داشت: یکی از علت‌های اصلی کم کاری تیروئید بیماری‌های خودایمن تیروئید است، به این معنا که بدن بر علیه غده تیروئید آنتی بادی تولید می‌کند و در نتیجه سبب اختلال در ترشح هورمون‌های تیروئیدی می‌شود.

وی ضعف و خستگی را بعنوان شایعترین علامت کم کاری تیروئید دانست و گفت: خشکی پوست، احساس سرما، ریزش مو، یبوست، افزایش وزن، کاهش اشتها، افزایش احتمال سقط، کاهش ضربان قلب و افزایش فشارخون از دیگر علائم این بیماری می باشند.

فوق تخصص غدد دانشگاه علوم پزشکی بابل اظهار داشت: وقتی تیروئید بیش از اندازه فعالیت کند و هورمون زیادی تولید کند موجب پرکاری تیروئید می شود که توده های بزرگ باعث ایجاد گواتر میشوند که قابل مشاهده می باشد و توده های کوچک تر با سونوگرافی قابل تشخیص هستند و شایعترین نوع پرکاری تیروئید، بیماری گریوز(بیرون زدگی چشم از حدقه) می باشد

دکتر محمد علی بیانی با اشاره به بیماری گریوز که شایعترین علت پرکاری تیروئید می باشد گفت: اغلب در زنان 50-20 ساله در مناطق با مصرف بالای ید رویت می شود و از جمله ریسک فاکتورهای ابتلا به این بیماری زمینه ی ارثی، مصرف سیگار ، استرس می باشد که در زنان 10 برابر شایعتر از مردان است.

وی یاد آور شد: علایم بیماری پرکاری تیروئید شامل پرفعالیتی، تحریک پذیری، بی قراری، عدم تحمل گرما و تعریق، تپش قلب، ضعف و خستگی، کاهش وزن همراه با افزایش اشتها، اسهال، پر ادراری، افزایش ضربان قلب، نامنظمی قلبی، لرزش، پوست گرم و مرطوب می باشد.

دکترمحمد علی بیانی فوق تخصص غدد دانشگاه با بیان اینکه اولین قدم جهت تشخیص بیماری، چک نمودن هورمون TSH می باشد، بیان داشت: در صورت رویت هر کدام از علائمی که توضیح داده شد ، حتما به پزشک معالج مراجعه گردد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان داشت: در صورت تشخیص کم کاری تیروئید پزشک هورمونهای تیروئید را به صورت قرص تجویز خواهد کرد و در صورت پر کاری تیروئید شایع ترین راه درمان استفاده از داروهای ضد تیروئید است و همچنین ید درمانی و برداشتن غده ی تیروئید مشکل پرکاری تیروئید را حل میکند اما این روش ها  تنها زمانی توصیه میشود که داروها تاثیر نداشته باشند یا این مشکل باعث ایجاد گواتر بزرگ شده باشد.