فهرست

بیماری پارکینسون در مردان شایعتر از زنان است

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر علی علیزاده متخصص مغز و اعصاب از شیوع بیشتر بیماری پارکینسون در مردان نسبت به زنان خبر داد .

دکتر علیزاده متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به 23 اردیبهشت روز جهانی پارکینسون گفت: این بیماری در سال 1817 توسط جیمز پارکینسون بریتانیایی با واژه " فلج لرزان "(shaking palsy ) توصیف شد .

وی با اشاره به اینکه این بیماری در یک تا دو نفر در هر 1000 نفر و 1 % از کل جمعیت بالای 60 سال دنیا شیوع دارد، بیان داشت: بیماری پارکینسون در مردان شایعتر از زنان است و نزدیک به 5/7 میلیون نفر در سراسر جهان به این بیماری مبتلا هستند و هر چه سن بیشتر می شود احتمال ابتلا به بیماری بیشتر می باشد.

متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه علت بیماری تخریب سلول های سازنده دوپامین در ماده سیاه مغز و کاهش دوپامین و نهایتا ایجاد علائم اختلال حرکتی  که نشانه اصلی بیماری پارکینسون  می باشد، گفت: علت اصلی تخریب این سلول ها مشخص نیست، ولی  سموم حشره کش، سموم آفت کش، ماده مخدر MPTP (1-methyl-4-phenyl-1,2,3,6-tetrahydropyridine)  ، برخی از فلزات مثل منگنز ، سرب ، ضربات مکرر و سنگین به سر جزء علل احتمالی تخریب این سلول ها می باشد.

وی ویتامینD  و نور کافی آفتاب ، ترکیبات حاوی کافئین مثل چای و قهوه و ... را جز علل احتمالی کاهش دهنده بروز بیماری دانست و بیان داشت: در بروز پارکینسون در سنین پایین نقش ژنتیک موثراست ولی اکثر موارد بروز در سن بالا ژنتیک نقش زیادی ندارد .

دکتر علیزاده تصریح کرد: علایم بالینی این بیماری لرزش یا ترمور( رعشه ) به شکل لرزش اندام ها در حالت استراحت است که معمولا از اندام های یک سمت شروع شده و کندی حرکات یا برادی کینزی بدین شکل که حرکات بیمار در حین بلند شدن ، چرخیدن و انجام کارهای ظریف کند می شود .

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل اذعان داشت: اختلال در راه رفتن ممکن است باعث زمین خوردن بیمار شود، اختلال حس بویایی و اختلال در خواب جزء علائم دیگر بیماری است همچنین فراموشی در 30% بیماران پارکینسون دیده می شود .

متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: کندی حرکات روده ای و یبوست ، اختلالات ادراری ، اختلالات تعریق، مشکلات روانپزشکی مثل افسردگی و اختلال صحبت کردن( نوع تکلم این افراد به شکل مونوتون است و تون آن یکنواخت است) و همچنین اختلال بلع بخصوص در مراحل پیشرفته در این بیماری دیده می شود.

وی در همین راستا عنوان کرد: در صورت وجود علائم بالا و شک به این بیماری توصیه به مراجعه به متخصص مغز و اعصاب می شود.

دکتر علیزاده تصریح کرد: هدف اصلی درمان، کند کردن سیر و پیشرفت بیماری است و هر چه درمان بیمار سریعتر شروع شود ، می تواند در کند کردن سیر پیشرفت بیماری موثر باشد .

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان داشت: درمان های غیر دارویی مثل فیزیوتراپی و کاردرمانی در موارد خشکی اندام ها و گفتار درمانی در موارد اختلال بلع و تکلم کمک کننده می باشد .

وی با اشاره به اینکه درمان جراحی در موارد شدید و عدم پاسخ مناسب به درمان می تواند استفاده شود ، گفت: این بیماران محدودیت رژیم غذایی خاصی ندارند  اما با توجه به  شیوع بالای  یبوست در این بیماران توصیه به مصرف غذاهای دارای فیبر زیاد شامل غذاهای گیاهی و میوه ها می شود.

متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان داشت: با توجه به احتمال افتادن در این بیماران، به آنها توصیه می شود که در حین بلند شدن از  جای خود و چرخیدن در حین راه رفتن، آهسته تر حرکت کنند چرا که در صورت حرکات سریع در این موارد احتمال افتادن بیمار زیاد می شود .

این متخصص افزود: کف خانه این بیماران حتی الامکان با موکت پوشانده و قسمت های تیز گوشه های اتاق ها حتما پوشانده شود تا در صورت افتادن بیمار آسیب وارده کمتر شود و حتما داروهای تجویز شده به شکل منظم و سر ساعت استفاده شود چرا که عدم مصرف منظم دارو و یا قطع ناگهانی آن می تواند موجب حالت سفتی بر ا اندام ها و حالت کند شدن شدید حرکات و راه رفتن بیمار شود .

دکتر علیزاده اظهار داشت: در موادر پیشرفته و شدید بیماری حتما بهتر است که در حین راه رفتن دست بیمار را داشته باشیم تا از افتادن و آسیب احتمالی جلوگیری شود در صورت فراموشی همزمان ، این بیماران را در خانه تنها نگذاریم و یا تنها بیرون نفرستیم و همیشه همراه آنها باشیم