فهرست

ارائه خدمات ویژه به سالمندان در سطح جامعه

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر سمانه پورهادی دکترای تخصصی سالمندشناسی دانشگاه از ارائه خدمات ویژه سالمندان در سطح جامعه خبر داد.

دکتر سمانه پورهادی با بیان اینکه نهم مهرماه برابر با اول اکتبر روز جهانی سالمندان نامگذاری شده است، گفت: روند رو به رشد جمعیت سالمندی در جهان و ایران، در واقع یک موفقیت برای نظام های بهداشتی و درمانی است و باید تدابیری اندیشیده شود تا این افزایش کمیت با بهبود کیفیت زندگی افراد همراه باشد.

وی با اشاره به اینکه باید برنامه ریزی های مناسبی در دوران کودکی، نوجوانی، جوانی و میانسالی در ارتباط با سبک زندگی سالم صورت بگیرد، بیان داشت: مراقبت از خود برای حفظ سلامتی بهتر است که از دوران قبل از سالمندی آغاز شود، زیرا میانسالان، جوانان، نوجوانان و کودکان، سالمندان آینده هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه با رعایت شیوه زندگی سالم در طول زندگی می توان سالم، پیر شد و یا در صورت وجود بیماری، عوارض آن را کنترل و جلوی ناتوانی و وابستگی را گرفت، اظهار داشت: این که فرد در طول زندگی، چگونه زندگی کرده وضعیت سلامتی دوران سالمندی او را مشخص می کند با این حال، حتی اگر در دوران سالمندی هم شیوه زندگی سالم به کار گرفته شود، باز هم موثر است و از بروز و یا پیشرفت ناتوانی جلوگیری می کند.

وی با اشاره به اینکه خدمات سالمندی موجود در سطح جامعه توسط معاونت بهداشتی و سازمان بهزیستی ارائه می گردد، بیان داشت: آموزش شیوه زندگی سالم و مراقبتهای ادغام یافته سلامت سالمندان از جمله خدمات معاونت بهداشتی دانشگاه می باشند.

دکتر سمانه پورهادی با اشاره به اینکه آموزش های شیوه زندگی سالم به دو شکل آموزش گروهی و چهره به چهره در خانه های بهداشت، پایگاه های سلامت و مراکز جامع سلامت می باشد، گفت: آموزش در زمینه تغذیه، فعالیت بدنی، مراقبت از کمر و زانو، مراقبت از پاها، پوکی استخوان، پیشگیری از حوادث، بهداشت دهان و دندان، یبوست، بی اختیاری ادرار، یائسگی، استرس، حافظه، خواب، روابط زناشویی، رانندگی، استعمال دخانیات، ترک سیگار بر حسب نیاز سالمندان به آنان ارائه می شود.

وی با بیان اینکه مراقبت های ادغام یافته سلامت سالمندان، در دو سطح غیر پزشک و پزشک در خانه های بهداشت، پایگاه های سلامت و مراکز جامع سلامت ارائه می گردد، اذعان داشت: این مراقبت ها شامل ارزیابی و تشخیص و درمان اختلالات فشارخون (افزایش فشارخون و افت فشارخون وضعیتی)، اختلالات چربی خون، سوء تغذیه اعم از چاقی و لاغری، دیابت، افسردگی، سقوط و عدم تعادل می باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: در شهرستان بابل دو مرکز توانبخشی و نگهداری روزانه سالمندان از ساعت 8 صبح تا 14 و روزهای پنج شنبه 8 صبح الی 12 دایر زیر نظر سازمان بهزیستی دائر هستند و خدماتی همچون آموزش شیوه زندگی سالم، آموزش مهارت های زندگی، آموزش بهداشت و مراقبت های فردی، و کلاس های آموزشی مانند قرآن خواندن، نجاری، خیاطی، صنایع دستی، موسیقی، نقاشی، ورزش، و ... را به سالمندان ارائه می نمایند.

وی در همین راستا افزود: اردوهای یک روزه و چند روزه تفریحی ، سیاحتی، زیارتی و علمی برگزار می شود و همچنین جلسات کتاب خوانی، شعرخوانی و قصه گویی، اجرای تئاتر و موسیقی و نمایش فیلم و دیگر برنامه های متناسب با مناسبت ها و ایام خاص نیز در این مراکز برگزار می گردد.

دکتر سمانه پورهادی با اشاره به اینکه سالمندان با حضور در این مراکز ضمن بهره مندی از فضایی شاد می توانند در جهت انتقال تجربیات سالمندی، کاهش استرس ها و اضطراب های خود نیز اقدام کنند، افزود: مراکز روزانه سالمندان، با کاستن از بار مسوولیت شبانه روزی مراقبت از سالمند برای خانواده ها، شانس زندگی کردن در کنار خانواده را به سالمندان می بخشند.

وی ادامه داد: تمرکز بر توانمندسازی سالمندان در زندگی با تکیه بر دانش، مهارت ها و توانایی های آنان و پیشگیری از افت توانایی ها و آسایشگاهی شدن سالمندان به وسیله ارائه خدمات مراقبتی و تقویت وظیفه و حس خودمراقبتی و تشویق سالمند به حضور در اجتماع از اهداف مهم این مراکز نگهداری روزانه سالمندان می باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل تصریح کرد: عدم آشنایی خانواده ها و سالمندان با این نوع از خدمات حوزه سالمندی، وجود دیدگاه های کلیشه ای و منفی به مراکز و تعداد ناکافی این مراکز در ایران را می توانیم به عنوان دلایل استفاده کم از این خدمات نام ببریم.

دکتر سمانه پورهادی بیان داشت: امیدوارم بتوانیم در راستای شعار امسال، که فرصت های برابر برای تمام سنین می باشد حرکت کنیم.

وی در این راستا افزود: لازم است اقدامات مشارکتی با توجه به شعار امسال صورت گیرد تا موجب رفع تبعیض و توانمند سازی و ارتقاء درجه اجتماعی، اقتصادی و سیاسی سالمندان گردد.