فهرست

سردرد شايعترين علت مراجعه سرپايي به درمانگاه هاي مغز و اعصاب

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر هدی نقشینه متخصص مغز و اعصاب دانشگاه از سردرد بعنوان شايعترين علت مراجعه به درمانگاه هاي مغز و اعصاب خبر داد.

دکتر هدی نقشینه با اشاره به اینکه سردردها شايعترين علت مراجعه به درمانگاه هاي مغز و اعصاب هستند، گفت: مطالعات نشان داد كه سردرد از علل مهم ناتواني در انجام فعاليت هاي روزمره در دنياست که هزينه مالي فراوان به سيستم درمان تحميل مي كند.

وی با ذکر این نکته که سردرد به دو دسته اوليه و ثانويه تقسيم مي شوند، بیان داشت: سردردهاي ثانويه در واقع نشانه ي بيماري هاي ديگر از قبیل عفونت يا تومور مغزي، خونريزي مغزي و .. می باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل تصریح کرد: سردرد هاي اوليه شامل ميگرن، سردرد تنشي( عصبي) و سردردهاي خوشه اي می باشند، اگرچه فقط 14% سردرد ها ميگرني  هستند ولي 40-50% بار ( Barden) سردردها مربوط به اين نوع سردرد می باشند.

دکتر هدی نقشینه بیان داشت: شروع ناگهاني سردرد كه در چند ثانيه يا چند دقيقه به اوج خود ميرسد، سردردهايي كه براي أولين بار بعد از سن ٥٠ سالگي شروع ميشوند، سردرد هايي كه با علايم ديگر مثل عدم تعادل، تاري ديد طولاني ، ضعف حركتي در اندام ها همراه هستند ، سردرهاي مزمن كه اخيراً شدت و دفعات انها تغيير نموده است، شروع سردرد جديد در مبتلايان به بعضي بيماري ها مثل سرطان، از علايم هشدار دهنده و معمولا ناشي از  سردرد هاي ثانويه می باشند.

وی با ذکر این نکته که ميگرن سردردي عموما ارثي ، يك طرفه و ضرباندار است، گفت: ميگرن در سنين جواني و حتي كودكي شروع مي شود و شيوع آن در زنان بيشتر است .

دکتر هدی نقشینه اذعان داشت: ممكن است قبل شروع سردرد بيمار اختلالات بينايي مثل تاري ديد گذرا ، پديدار شدن نقاط نوراني با اشكال متنوع در ميدان ديد بيمار و ... را تجربه كند و یا ممكن است ميگرن همراه با حالت تهوع و حتي استفراغ باشد .

متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: خواب كم و نامنظم ، رژيم غذايي سخت و بي نظمي در غذا خوردن ، استفاده مداوم و مكرر از گوشي موبايل، تبلت ، تلويزيون ، نور آفتاب ، كم خوني ، عادت ماهانه در خانم ها  و بعضي از غذاها و بوها باعث تشديد سردرد ميگرن مي شود .

وی با اشاره به اینکه يكي از مهترين راهكارهاي درمان، اصلاح سبك زندگي است، عنوان کرد: مطالعات نشان داده است يوگا ( حداقل به مدت ١٥٠ دقيقه در هفته ) در كنار دارو درماني در كنترل ميگرن بسيار مؤثر است .

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل اظهار داشت: دارو درماني در مبتلايان به ميگرن بايد تحت نظر پزشك آغاز شود ولي نكته ي مهم اجتناب از مصرف بي رويه مسكن است كه در دراز مدت ميتواند عامل تشديد سردرد باشد و سخت شدن درمان ميگرن شود.

دکتر هدی نقشینه تصریح کرد: سازمان عذا و دارو امريكا در سالهاي اخير تزريق بوتاكس در محل هاي خاصي در سر و صورت را نيز به عنوان درمان ميگرن مزمن تاييد كرده است.

وی اظهار داشت: سردردهاي تنشي شايعترين نوع سردرد هستند و به تدريج شروع مي شوند و نسبت به ميگرن شدت كمتري دارند.

متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: در سردردهاي تنشي هر دوطرف سر خصوصا در نواحي جلويي يا پس سر درگير مي شوند و بيماران از فشار و سنگيني سر شكايت دارند و عموما علايمي از اضطراب و افسردگي دارند بطوری که خود فرد هم معمولا نسبت به اين شرايط اگاه هست.

دکتر نقشینه با بیان این نکته که درمان اضطراب و افسردگي زمينه اي در بهبود سردرد مؤثر است، گفت: براي كنترل اين نوع سردرد مسكن هاي ساده و نه تركيبي توصيه مي شود و نبايد به حدي باشد كه بيمار براي كنترل درد به اين مسكن ها وابسته شود .

وی افزود: در سردردهاي تنشي نيز علاوه بر دارو درماني ، روش هاي ريلكسيشن در بهبود سردرد اثر بخشي بالايي دارند.