فهرست

زمان طلایی برای موفقیت در جراحی کاشت حلزون مهم است

دکتر سید بصیر هاشمی متخصص گوش و حلق و بینی و فلوشیپ جراحی گوش کاشت حلزون شنوایی کشور در  مراسم افتتاحیه اولین مرکز کاشت حلزون شنوایی در بابل اظهار داشت:  بابل از چند سال پیش در اولویت راه‌اندازی مرکز کاشت حلزون شنوایی بوده است که امروز بعنوان پانزدهمین مرکز کاشت حلزون شنوایی کشور آغاز بکار نموده است.

وی با اشاره به اینکه دیگر نیازی نیست هموطنان شمالی به تهران بیایند، افزود: منطقه ای که تحت پوشش مرکز کاشت بابل خواهد بود استان مازندران، گلستان و شهرهای همسایه می باشد.

رئیس کمیته علمی کاشت حلزون شنوایی کشور با اشاره به تاريخچه كاشت حلزون شنوايي در ایران گفت: سابقه این کاشت در دنیا هم نسبتا جديد بوده و ایران توانست در این زمینه به رشد و شکوفایی خوبی دست پیدا کند.

دکتر هاشمی بیان داشت: شنوایی به عنوان یک حس برتر دارای اهمیت زیادی است و اهمیت این موضوع باعت شد تا مراکز کاشت حلزون در کشور توسعه یابد و امروز شاهد پانزدهمین مرکز شنوایی کشور در بابل باشیم.

این متخصص ادامه داد: مشکل شنوایی یکی از معلولیت های شایع است و از هزار نفر یک نفر نیاز به کاشت حلزون دارد.
وي توسعه مراکز غربالگری شنوایی در کشور را برای تشخیص زودهنگام بیماری های گوش را خواستار شد و گفت: زمان طلایی برای موفقیت در این عمل بسیار مهم است و بهتر است کودکان زیر سه سال مورد جراحی قرار گیرند.

به گفته دکتر هاشمی، پروتز کاشت حلزونی، ابزاری الکترونیکی است که از طریق جراحی در گوش داخلی قرار می گیرد و احساس شنیدن صدا در افراد ناشنوا یا کم شنوای عمیق را فراهم می‌کند.

هاشمی اضافه کرد: کاشت حلزون شنوایی، بیشتر برای کودکانی که به صورت مادرزادی با ناشنوایی مطلق به دنیا می‌ آیند، یا بزرگسالانی که بعلت تصادف یا بیماری شنوایی خود را از دست می دهند کاربرد دارد، همچنین هرچه این عمل جراحی در سنین کمتر انجام شود، نتایج بهتری دارد.

رئیس کمیته علمی کاشت حلزون شنوایی کشور تاکید کرد: با توجه به شیوع بالای ناشنوایی، سیاست‌ های کمیسیون کشوری کاشت حلزون شنوایی، توسعه منطقی مراکز کاشت در سطح کشور و دسترسی بهتر و آسان ‌تر نیازمندان به این خدمت است که ، با همت نیکوکاران عرصه سلامت و پزشکان مطرح کشور، در شهر های مختلف کشور مشغول ارایه خدمت به بیماران است.