فهرست

موفقیت دانشگاه علوم پزشکی بابل در کاهش بیش از ۵ درصدی سزارین نخست‌زا

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر شهرام سیفی در حاشیه سومین نشست کمیته دانشگاهی ترویج زایمان طبیعی بیان داشت: دانشگاه علوم پزشکی بابل با کاهش بیش از ۵ درصدی سزارین نخست‌زا سال جاری در دانشگاه نسبت به سال گذشته در فهرست دانشگاه های برتر و موفق کشور در اجرای برنامه ترویج زایمان طبیعی قرار گرفت.

دکتر شهرام سیفی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه این دانشگاه به هدف و تکلیف تعیین شده در ماده ۵۰ قانون جوانی جمعیت مبنی بر کاهش سالانه ۵ درصد از میزان  زایمان غیر طبیعی دست یافت، گفت: افزایش میزان حضور همراه زایمانی بنا به درخواست مادر در طول لیبر و زایمان از دیگر موفقیت های دانشگاه در راستای برنامه ترویج زایمان طبیعی و اجرای ماده ۴۸ قانون جوانی جمعیت بوده است.


وی افزود: در این نشست، گزارشی از وضعیت شاخص های زایمانی و عملکرد دانشگاهی و بیمارستان ها در خصوص ترویج زایمان طبیعی به ویژه وضعیت شاخص های سزارین گروه های مختلف در کل دانشگاه و به تفکیک در بیمارستان های دولتی و خصوصی ارائه شد. 


این مسئول اظهار داشت: وضعیت اجرای دستورالعمل مامای همراه و اجرای زایمان بی درد دارویی و غیر دارویی در بازه های زمانی ۹ ماهه اول 1401 ارایه شد که موارد مطروحه بررسی و ضمن مقایسه با زمان مشابه سال 1400 مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

 

سومین نشست کمیته دانشگاهی ترویج زایمان طبیعی برگزار شد


سومین نشست کمیته دانشگاهی ترویج زایمان طبیعی با حضور دکترسیدعلی مظفرپور رئیس دانشگاه، مدیر درمان، نمایندگان معاون بهداشتی، روسای بیمارستان های دولتی و خصوصی دارای بلوک زایمانی، مدیران گروه زنان و  کودکان و مامایی، مشاور اموربانوان، رئیس اداره مامایی درمان، رئیس اداره روابط عمومی دانشگاه و کارشناسان مرتبط در دفتر ریاست دانشگاه برگزار گردید.

 

در این نشست دکتر سیدعلی مظفرپور رییس دانشگاه بر اهمیت اجرایی سازی مواد قانونی جوانی جمعیت در ارتباط با ترویج زایمان طبیعی در راستای ارتقای سلامت مادر و نوزاد و نقش حضور همراه آموزش دیده و طراحی و اجرای  مداخلات لازم برای کاهش سزارین به ویژه سزارین نخست زا و بار اول تاکید نمودند. 


همچنین رئیس دانشگاه مراتب تقدیر و تشکر خود را از اعضای کمیته دانشگاهی و سایر همکاران مرتبط با ترویج زایمان طبیعی با عنایت به دستیابی به اهداف و تکالیف تعیین شده در ماده ۵۰ و ۴۸ قانون جوانی جمعیت اعلام نمودند.


 دکتر سیفی معاون درمان دانشگاه، نیز ضمن تشکر از دستیابی به اهداف، بر استمرار اقدامات نظارتی و رصد فعالیت ها جهت ارتقای شاخص های ترویج زایمان طبیعی تاکید  نمودند.


اعضای جلسه به ارایه نقطه نظرات، چالش ها و راهکارهای لازم در ارتباط با اجرای بهینه دستورالعمل  ترویج زایمان طبیعی و ارتقای شاخص های مرتبط پرداختند. 
 در پایان گزارشی از مداخلات دانشگاهی و بیمارستان ها در ارتباط با ترویج زایمان طبیعی و برنامه های آتی ارایه و مصوباتی  به تصویب رسید.