فهرست

قد کوتاه یکی از عوارض بلوغ زودرس دختران است

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل، از بلوغ زودرس در دخترانی که اضافه وزن دارند خبرداد و گفت: خواب منظم، تغذیه‌ی مناسب، ورزش و .. از راه های جلوگیری از بلوغ زودرس می باشد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر زهرا بصیرت گفت: سن شروع بلوغ در دختران بطور متوسط 10-9 سالگی است که در طی سالهای اخیر سن شروع بلوغ به تدریج کاهش یافته است.
دکتر زهرا بصیرت متخصص زنان و زایمان نازایی دانشگاه علوم پزشکی بابل با ذکر این نکته که بلوغ زودرس به معنی بروز صفات ثانویه جنسی قبل از سن 8 سالگی می باشد، بیان داشت: بطور کلی زمان، ترتیب و سرعت تکامل بلوغ ممکن است در افراد مختلف کمی متفاوت باشد ولی عموما وقایع بلوغ یک الگوی قابل پیش بینی دارند.
وی تصریح کرد: اولین علامت بلوغ در بیشتر دختران یک رشد افزایش یافته است، جهش رشد در دختران تقریبا 2 سال زودتر از پسران رخ می دهد.

 

این متخصص در همین راستا ادامه داد و گفت: به دنبال جهش رشد، برجسته شدن جوانه پستان و ظهور موهای زهار  و بالاخره شروع قاعدگی رخ می دهد که حداکثر جهش رشد 6 ماه قبل از شروع قاعدگی می باشد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل عنوان کرد: قد افراد در بزرگسالی در مردان و زنان مرتبط با سن شروع بلوغ در آنهاست و در صورت شواهد بلوغ زودرس مشاوره با پزشک الزامی خواهد بود.
این متخصص افزود: خواب منظم از کودکی، محیطی بدون اضطراب، کم کردن مصرف شکلات، آبنبات و کاکائو، مشاهده فیلم ها مناسب سن ، داشتن همبازی و محیط سالم برای کودکی کردن، ورزش و تکاپو، تغذیه‌ی غنی از کلسیم، ویتامین D3، زینک، آهن و منیزیم و کتاب قصه خوندن و تخیلات کودکانه رو پرورش دادن راه های جلوگیری از بلوغ زود رس می باشد.
استاد دانشگاه علوم پزشکی بابل ادامه داد: دخترانی که به طور قابل توجهی اضافه وزن دارند، بیشتر در معرض خطر بلوغ زودرس هستند و این اهمیت توجه به تغذیه کودکان را نشان می‌دهد.
وی با ذکر این نکته که قد کوتاه یک از عوارض بلوغ زودرس است، بیان داشت: کودکان مبتلا به بلوغ زودرس ممکن است در ابتدا به سرعت رشد کنند و در مقایسه با همسالان خود قد بلندی داشته باشند، اما از آنجایی که صفحه رشد استخوان‌های آن‌ها سریع‌تر از حد معمول بالغ می‌شوند، رشد آنها اغلب زودتر از حد معمول متوقف می‌شود و این موضوع باعث شود که آنها در بزرگسالی کوتاهتر از حد متوسط باشند
دکتر بصیرت در همین راستا ادامه داد: درمان زودهنگام بلوغ زودرس، به ویژه زمانی که در کودکان بسیار کم سن اتفاق می افتد، می تواند به رشد قد آنها نسبت به موردهای بدون درمان کمک کند.
وی خاطر نشان کرد: اختلالات شایع در دوران بلوغ کم خونی است که به علت عدم تمایل دختران به خوردن غذاهای غنی از آهن بوده است و این مورد با تغییر الگوی مصرف باید جبران گردد.
این پزشک با اشاره به اینکه قاعدگی های نا منظم نیز در اوایل بلوغ شایع تر است که نیاز به توجه خاصی دارد، افزود: آکنه ( جوش های صورت)، تغییرات روحی جسمی و احتمال افسردگی از علائم بعد از بلوغ در دختران می باشد. 
متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی بابل اذعان داشت: در دوران بلوغ افزایش احتمال نزدیک بینی چشم وجود دارد که در صورت ایجاد مشکل مراجعه به پزشک توصیه می گردد.