فهرست

سقط جنایی موجب احتمال افزایش ناباروری می شود

مدیر گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی بابل، از احتمال افزایش ناباروری در صورت سقط جنین جنایی خبر داد و گفت: در بعضی موارد بانوانی که در سنین جوانی سقط جنین جنایی داشته‌اند ممکن است هرگز بچه دار نشوند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر برات گفت: سقط جنین برای مادران باردار موضوع بسیار مهمی تلقی می شود که یا خودبخودی، یا به دلیل پزشکی و یا سقط های جنایی بوده که در هر سه مورد باعث مشکلات عدیده روحی و جسمی برای مادر باردار می شود.
دکتر شهناز برات متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان داشت: در سقط های خودبخود، خیلی وقت‌ها نطفه تشکیل شده کفایت لازم برای ادامه بقا را ندارد و منجر به سقط می گردد که در این شرایط با اینکه پدر ومادر هیچ قصوری نداشتند ولی باز هم از نظر روحی آسیب دیده و ممکن است احساس بی‌کفایتی کنند.
این متخصص افزود: اگر سقط خودبخود بیش از دو بار پشت سرهم اتفاق بیفتد باید علت آن مشخص و اقدامات درمانی صورت پذیرد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل در همین راستا افزود: در سقط به دلایل پزشکی، ادامه بارداری برای مادر و یا جنین خطر جانی داشته و به همین دلیل پزشکی قانونی اجازه سقط جنین برای نجات جان مادر و پیشگیری از عسر و حرج نوزاد متولد شده را می دهد.
وی اذعان داشت: در سقط جنایی که بدترین نوع آن است، پدر و مادر به هر دلیلی تمایل به ادامه بارداری ندارند و بی دلیل اقدام به سقط می کند، در این شرایط چون اشکالات شرعی و قانونی وجود دارد، اغلب متوسل به افراد غیرمتخصص شده و دچار عوارض جانبی زیاد و خطرات جانبی می شوند و مادر دچار اضطراب و افسردگی شده و احساس گناه و پشیمانی در بسیاری از موارد وجود دارد.
متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه در سقط جنایی احتمال افزایش ناباروری وجود دارد،اظهار داشت: در چنین شرایطی به پدر و مادر توصیه می شود کمی دست نگه دارند و با آرامش بیشتری به این موضوع فکر کنند که این روش در بسیاری از موارد نشان داد تمایلشان به نگه داری جنین بیشتر شده و خیلی وقت ها پس از تولد فرزند بسیار خرسند هم خواهند بود.
وی با اشاره به اینکه باقی ماندن یک تکه از جنین و احتمال عفونت رحم در کورتاژهای غیربهداشتی شایع است، بیان داشت: عدم بارداری مجدد، تنبل شدن رحم، خونریزی، آسیب به دهانه یا حفره‌ی رحم، سقط مکرر، چسبندگی دیواره رحم از عوارض سقط جنایی می باشد.
مدیر گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی بابل ادامه داد: هرگونه مداخله پزشکی غیربهداشتی در ناحیه رحم می‌تواند منجر به عفونت شود، بیان داشت: اگر بعد از سقط جنایی، به عفونت رحم مبتلا شوید، شانس بسیار کمی برای باروری و بارداری آینده بانوان وجود دارد.