فهرست

راه کارهای ویژه طب ایرانی در پیشگیری و درمان دیابت را بشناسید

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل از تاثیر قابل توجه دستور العمل‌های طب سنتی و مکمل برای کنترل بیماری دیابت در صورت استفاده زودهنگام خبر داد و گفت: قطع مصرف داروهای شیمیایی بیمار مبتلا به دیابت به هیچ عنوان به صورت ناگهانی و در شروع درمان طب سنتی توصیه نمی شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر معینی گفت:  امروزه بیماری دیابت با دو نوع یک و دو شناخته می شود که عوامل مختلفی در ایجاد دیابت موثر شناخته می شوند که مهمترین آنها چاقی و اختلالات متابولیک مانند بالا بودن چربی خون است.
دکتر ریحانه معینی متخصص طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان داشت: زمانیکه قند خون ناشتا تا حدود 120 باشد معمولا از تجویز دارو خودداری می شود و با توصیه به اصلاح سبک زندگی یعنی کاهش وزن، انجام ورزش و بهبود تغذیه اصلاح قند خون انجام می گیرد. اما اگر قند خون ناشتا بیشتر از 120 تا 125 باشد استفاده از داروهای مختلف کاهنده خون توصیه می شود. 

 

وی گفت: درمان قند خون نیاز به توجه جدی و سریع بیمار دارد چرا که عدم درمان به موقع آن می تواند عوارض جبران ناپذیری از جمله صدمه به بینایی، آسیب به کلیه و ایجاد زخم های مزمن و اختلالات گوارشی و عصبی را به دنبال داشته باشد. 
متخصص طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه در طب سنتی ایرانی برای درمان دیابت مانند بیشتر بیماری ها توجه به شش اصل زندگی سالم ضروری است، اظهار داشت: توجه به نحوه غذاخوردن، پرهیز از برهم خوری و در هم خوری، توجه به غذاهای مناسب برای هر فصل، کمک به بهبود هضم با مصلحات غذایی و رعایت فاصله غذا با خواب و فعالیت نقش بسیار کلیدی در کنترل وزن و همچنین قند بیماران دارند.
دکتر ریحانه معینی در همین راستا گفت: همین اصلاحات به ظاهر ساده می‌توانند نقش قابل توجهی در کنترل قند و بهبود HbA1c (فاکتور ازمایشگاهی نشان دهنده وضعیت قند خون در سه ماه گذشته) داشته باشند.
وی ادامه داد: مبتلایان به دیابت باید از قرار گرفتن در هوای بسیار سرد و بسیار گرم پرهیز نمایند و استفاده از هوای آزاد در مناطق با آلودگی کمتر بسیار مفید و توجه به تغییرات فصلی و رعایت نکات تندرستی برای هر فصل از دیگر توصیه های طب ایرانی می باشد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل خاطر نشان کرد: در منابع طب ایرانی، داشتن خواب مناسب شبانه اهمیت زیادی در تنظیم هضم و متابولیسم مواد و کنترل قند دارد. خواب حدود 6 تا 8 ساعت که در اول شب (ساعت 9 تا 11 شب) شروع شود و منجر به سحرخیزی (ساعت 7-5 صبح) گردد برای این بیماران توصیه میشود. مطالعات جدید نیز نشان داده خواب کمتر از 6 ساعت و بیش از 9 ساعت و همچنین کاهش کیفیت خواب با افزایش مقاومت به انسولین و افزایش احتمال بروز دیابت در ارتباط بوده است.
این متخصص با اشاره به اینکه در طب ایرانی خواب طولانی در روز چه در صبح و چه در بعد از ظهر نیز منع شده است، اذعان داشت: از دیدگاه طب ایرانی، وضعیت روانی نقش بسیار مهمی در پیشگیری و کنترل دیابت دارد. به نظر میرسد در موارد زیادی استرسهای مداوم، غم و اندوه طولانی و یا حتی فشارهای عصبی حاد و کوتاه مدت و خشم مکرر می‌توانند به عنوان عواملی برای شروع یا تشدید قابل توجه دیابت مورد توجه قرار گیرند.
وی افزود: با استفاده از روشهای مختلف شامل روشهای روان درمانی مثل مشاوره، گروه درمانی، موسیقی درمانی و همچنین روشهای غذایی و دارویی در بهبود شرایط روانی فرد تلاش کرد.
متخصص طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی بابل تصریح کرد: غذاها و تنقلات خیلی شور و چرب، گوشت گاو، ته دیگ مخصوصا چرب یا سوخته، سیب زمینی مخصوصا سرخ شده، غذاهای مانده و فریز شده، غذاهای خمیری مثل ماکارونی و الویه، پنیر پیتزا و سایر پنیرهای پرچرب و انواع شیرینی و سس، کنسرو، فست فود مثل پیتزا، سوسیس، کالباس و ،... نوشابه، چیپس، پفک باید از برنامه های غذایی این افراد حذف شوند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه برخی تصور می کنند که جایگزینی قند و شکر با موادی مانند عسل، خرما یا کشمش در درمان دیابت بسیار موثر است، گفت: هرچند که این مواد می توانند در مقادیر کم جایگزین خوب و مفیدی باشند اما به این معنی نیست که مصرف زیاد انها بلا مانع است. افراد مبتلا به دیابت و تحت درمان باید مقادیر بسیار کنترل شده ای از این مواد را مصرف کنند.
دکتر ریحانه معینی با توجه به اینکه باورغلط دیگر بلامانع بودن مصرف مقادیر زیادی از میوه جات می باشد، گفت:  هرچند مصرف میوه ها مفید است اما باز هم مصرف زیاد انها می تواند قند خون را بالا ببرد، از طرفی حذف یا کاهش شدید مصرف میوه هم اشتباه است و بهتر است دو تا سه واحد میوه در روز مصرف شود.
وی بیان داشت: مضر بودن برنج و مفید بودن نان در هر مقدار است. در مجموع باید گفت باید از هر نوع افراط و تفریط پرهیز نمود. مصرف نان سفید می تواند بیشتر از وزن مشابه برنج قند خون را بالا ببرد. لذا تامین کربوهیدرات ها با استفاده از برنامه غذایی ترکیبی از نان و برنج مهم است.
این متخصص تصریح کرد: استفاده از مغزها مانند بادام درختی (بین 5 تا 10 عدد) اثرات مفیدی در ایجاد احساس سیری و جلوگیری از پرخوری و در نتیجه تنظیم قند دارد.
دکتر ریحانه معینی  با اشاره به اینکه ورزش شاه کلید پیشگیری و درمان دیابت بوده است، گفت: فعالیت بدنی روزانه در حدی که تعریق ملایم ایجاد شود و تنفس تند و عمیق شود از بهترین راه های پیشگیری و کنترل دیابت است. افراد با اضافه وزن زیاد نباید ورزش سنگین و ناگهانی انجام دهند بلکه باید از پیاده روی سبک شروع کرده و به تدریج زمان و سرعت را افزایش دهند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه در طب سنتی ایرانی علاوه بر تمام نکات فوق برای درمان به مسائل دیگری از جمله مزاج فرد نیز توجه می شود و برخی از توصیه ها بر اساس تشخیص نوع مزاج متفاوت می باشد، اظهار داشت: در فرد گرم مزاج بیشتر از موادی مانند جو، خرفه، چای ترش و گشنیز برای کاهش قند استفاده می‏شود و در افراد سرد مزاج  گیاهان دارویی مانند گزنه، شنبلیله و دارچین به شکل های مختلف توصیه می شود 
وی در همین راستا عنوان کرد: آشهای ساده و سبک با ترکیبی از سبزیجاتی مانند گشنیز، شنبلیله، جعفری، خرفه، گزنه و اسفناج با مقادیر کمی از جو یا برنج و لپه یا عدس می تواند یک وعده غذایی مناسب برای اکثر مبتلایان به دیابت باشد. 
متخصص طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی بابل تصریح کرد: همچنین داروها، برنامه های غذایی و دستورالعمل های دیگری برای به اصطلاح پاکسازی بدن، کاهش وزن و کنترل عوارض دیابت مانند پای دیابتی وجود دارد که پزشکان متخصص طب سنتی با توجه به شرایط هر فرد تجویز می نمایند.
دکتر معینی گفت: نکته بسیار مهم و حیاتی اینکه قطع مصرف داروهای رایج بیمار مانند متفورمین و گلیبن کلامید به هیچ عنوان به صورت ناگهانی و در شروع درمان طب سنتی توصیه نمی شود، به ویژه در بیمارانی که مدتها تحت درمان با این داروها بوده اند، تنظیم داروهای سنتی باید به نحوی باشد که تداخلی با داروهای مصرفی بیمار نداشته باشد. 
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با ذکر این نکته که استفاده زودهنگام از دستور العمل های طب سنتی و مکمل میتواند تاثیر بیشتری در کنترل بیماری داشته باشد، بیان داشت: به تدریج و با شروع تاثیرگذاری داروهای گیاهی می توان تا حدودی داروهای شیمیایی را کاهش داد و جلوی پیشرفت بیماری را گرفت.