فهرست

سیگار و مشتقات تریاک مهمترین عوامل خطر ابتلاء به سرطان مثانه

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل از سیگار و مشتقات تریاک بعنوان مهمترین عوامل خطر ابتلاء به سرطان مثانه در مردان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر شافی بیان داشت: سرطان مثانه دومین سرطان شایع دستگاه ادراری تناسلی و نهمین سرطان شایع شناخته شده در دنیا و سومین سرطان شایع مردان در ایران است. 

دکتر حمید شافی متخصص جراحی کلیه دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان داشت: مهمترین عوامل خطر که تاکنون برای سرطان مثانه شناخته شده است، سیگار و مشتقات تریاک می باشد بطوری که در افراد سیگاری سه برابر افراد غیرسیگاری شایعتر است.

 

وی اذعان داشت: در بعضی شغل‌ها از جمله آرایشگران، کارگران چاپ، نقاشی، کارگران آسفالت سازی، لاستیک، چرم، تمیزکننده های دودکش، تکنسین های دندانپزشکی، پرستاران و رانندگان کامیون بیشتر دیده می‌شود. 

متخصص جراحی کلیه و فلوشیب اورولوژی ادامه داد و گفت: عوامل تغذیه ای، میزان دریافت مایعات، الکل، التهاب، عفونت، سابقه شیمی درمانی، اشعه تراپی و اختلالات ژنتیکی نیز در بروز این بیماری موثر می باشد. همچنین در افراد چاق و با سابقه خانوادگی سرطان مثانه نیز این بیماری شیوع بیشتری دارد.

دکتر شافی افزود: این بیماران معمولا با علائم خونریزی روشن، بدون درد و گهگاهی ادراری مراجعه می کنند که تشخیص این بیماران براساس سونوگرافی و سیستوسکوپی(دیدن داخل مثانه) می باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: درمان این بیماران در مرحله اول تراشیدن تومور مثانه و ارسال به مرکز آسیب شناسی است و پس از آن براساس نوع پاتولوژی درمان مخصوص آن انجام می شود که شامل تزریق داخل مثانه ای (BCG ) و یا جراحی برداشتن مثانه و یا اشعه تراپی و شیمی درمانی است.