فهرست

انجام نخستین جراحی تومور هیپوفیز در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی بابل در بیمارستان آیت‌ا... روحانی بابل با روش جراحی ترانس اسفنوئیدال

به گزارش روابط عمومی بیمارستان آیت‌ا... روحانی بابل ، دکتر علی نقشینه رئیس این مرکز از انجام نخستین جراحی تومور هیپوفیز در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی بابل در این بیمارستان با روش جراحی ترانس اسفنوئیدال خبر داد .

به گزارش روابط عمومی بیمارستان آیت‌الله روحانی بابل ، دکتر علی نقشینه رئیس این مرکز از انجام نخستین جراحی تومور هیپوفیز در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی بابل در این بیمارستان با روش جراحی ترانس اسفنوئیدال خبر داد . دکتر نقشینه رئیس بیمارستان آیت‌الله روحانی گفت: زنی 55 ساله با علائم کوری چشم سمت چپ همراه با سر دردهای نامنظم به این مرکز مراجعه نمود که پس از تشخیص تومور هیپوفیز کاندیدای جراحی ترانس اسفنوئیدال شد و بعد از 6 روز بستری در کمال صحت مرخص شد. دکتر نقشینه افزود: مهم‌ترین مزیت روش جراحی ترانس اسفنو ئیدال نسبت به جراحی باز مغزی، باز توانی سریع بیمار، کاهش مدت بستری در بیمارستان و ایجاد عارضه کمتر برای بیمار است. همچنین دکتر هادی ابراهیمی متخصص و جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل امروز گفت: تومورهای هیپوفیزی 15 تا 10 درصد تومورهای مغز را تشکیل می‌دهند که براساس آمار به ازای هر 100 نفر جمعیت 94 مورد به آن مبتلا هستند. هادی ابراهیمی با اشاره به اینکه تومورهای هیپوفیز سومین تومور شایع مغزی است افزود: با وجودی که این تومورها مختص سنین خاصی نیستند اما در سنین بین 30 تا 60 سال بیشتر نمود دارد این در حالی است که نوع ترشحی این تومورها معمولاً در جوا‌ن‌ترها و نوع غیر ترشحی آنها در سنین بالاتر دیده می‌شود. دکتر ابراهیمی بیان داشت: بیشتر این تومورها در خانم‌ها و قبل از سن یائسگی و تعدادی از این تومورها نیز در رابطه با اختلالات ژنتیکی به‌ویژه سندرم MENI مشاهده می‌شوند. وی با بیان اینکه این تومورها براساس سایز به دو نوع میکروآدنوم کمتر از یک سانتی متر و نوع ماکرو آدنوم بزرگتر از یک سانتی متر طبقه‌بندی می‌شود اظهار داشت: علامت مشخصه این تومورها به دو صورت بروز می‌کند، نوع ترشحی این تومورها که شایع‌ترین آنها پرو لاکتینوما نامیده می‌شود به‌صورت سردرد، نامنظمی قاعدگی، ناباروری در زنان و به‌صورت بی‌میلی جنسی در مردان و در نوع غیر ترشحی این تومورها نیز علایم به‌صورت فشار یک توده مغزی دیده می‌شود. عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل تصریح کرد: سایر علایم تومور بستگی به نوع ترشح این تومورها می‌تواند شامل آکرومگالی با علائم بزرگ شدن چانه، زبان، اندام‌ها و صورت شبیه شیر ،فشار خون بالا و مشکلات قلبی، پرکاری یا کم کاری تیرویید، مشکلات مربوط به غده آدرنال، دیابت، کوهانی شدن پشت، صورت گرد و پف آلود نمایان شود. متخصص و جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات بیمارستان آیت‌الله روحانی بابل خاطرنشان کرد: در نوع غیر ترشحی، این تومورها به‌دلیل بزرگی تومور به‌صورت افزایش فشار روی ساختمان مغز با علایم سردرد، تاری دید، نابینایی و حتی کما و مرگ بروز می‌کند. دکتر ابراهیمی بیان داشت: این تومورها براساس شک بالینی با تصویر برداری MRI بررسی میدان بینایی و بررسی آزمایشگاهی تشخیص داده می‌شوند و درمان براساس نوع تومور و علایم آنها، برنامه‌ریزی می‌شود.