فهرست

در افراد دیابتی شانس سکته مغزی ۲ برابر افراد عادی است/ مازندران رتبه اول دیابت کشور را دارد

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل از شانس ۲ برابری سکته مغزی در افراد دیابتی نسبت به افراد عادی خبر داد و گفت: ریسک سکته مغزی را می‌توان با کنترل قند خون و تغییر سبک زندگی کاهش داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر پیام سعادت با اشاره به اینکه  در مطالعه سال ۱۳۹۵ شیوع بیماری دیابت ۱۱.۶۹ درصد برآورد شده است، بیان داشت: چهار سال بعد در مطالعه سال ۱۳۹۹ شیوع دیابت در افراد به ۱۳.۶۳ درصد رسید و درواقع ۲ درصد افزایش در طول چهار سال در شیوع دیابت را تجربه کرده‌ایم؛ درحالی‌که رسالت اصلی ثابت نگاه‌داشتن شیوع دیابت است، اما این افزایش طی سالیان ایجادشده و در ادامه مشکل‌آفرین خواهد بود.
دکتر پیام سعادت عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: بر اساس تحقیقات استپس در سال ۱۴۰۰ استان‌های مازندران، خوزستان، گیلان، سمنان، یزد جزء استان‌هایی هستند که بیشترین شیوع دیابت را دارا هستند و استان مازندران رتبه اول  در شیوع بیماری دیابت را دارد.


دکتر پیام سعادت با اشاره به اینکه افراد دیابتی ریسک بالایی برای سکته مغزی نسبت به افراد غیر دیابتی دارند، بیان داشت: افراد دیابتی می‌توانند ریسک سکته مغزی را با کنترل قند خون و تغییر سبک زندگی کاهش دهند.

وی افزود: در افراد دیابتی شانس سکته مغزی۲ برابر بیش‌تر از افرادی هست که این بیماری را ندارند زیرا تغییر مکرر میزان قند خون می‌تواند بر سیستم قلبی عروقی تأثیر گذارد.

متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی بابل با توجه به اینکه اگر شما به دیابت مبتلا هستید شانس بيش‌تری برای سکته‌ي مغزی و یا حملات قلبی دارید، گفت: در حقیقت علت دوسوم مرگ‌ها در بیماران دیابتی، سکته‌های مغزی یا حملات قلبی است، امّا شما می‌توانید شانس این حملات را با کنترل دیابت، فشارخون و چربی خون کاهش بدهید.

رئیس بیمارستان شهید یحیی نژاد بابل با ذکر این نکته که دیابت می‌تواند بر اعصاب تأثیر بگذارد و باعث تکرر ادرار، بی‌اختیاری و یا احتباس ادرار شود، گفت: سیستم عصبی ما شامل قسمت مغز، نخاع، اعصابی که نخاع را به اندام‌ها، اعصابی که مغز را به ناحیه سر و گردن و اعصابی که اندام‌های داخلی را به نخاع متصل می‌کنند که طی مراحل مختلف دیابت، هرکدام از قسمت‌های ذکرشده احتمال آسیب دارند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل در پاسخ به این پرسش که احتمال آسیب به اعصاب در چه افرادی بیشتر خواهد بود، گفت: در افرادی که سن بالایی دارند و به دیابت مبتلا هستند و فشارخون‌ و چربی بالایی دارند و همچنین از سیگار، مواد مخدر و مشروبات الکی استفاده می‌کنند احتمال آسیب به اعصاب  بیشتر می‌باشد.

دکتر پیام سعادت اذعان داشت: دیابت ممکن است به اعصابی که به اعضای داخلی بدن عصب دهی می‌کنند آسیب وارد کند و مثلاً اگر به اعصابی که به مثانه متصل هستند آسیب وارد شود ممکن است فرد دچار تکرر ادرار، بی‌اختیاری و یا احتباس ادرار شود.

متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه اگر پیش دیابت دارید، خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته در شما بیشتر از افراد بدون دیابت بوده است،اظهار داشت: سطح بالای قند خون احتمال ایجاد رسوبات چربی یا لخته شدن در رگ‌های خونی را افزایش می‌دهد که این‌ها می‌توانند جریان خون را مسدود کرده و از رسیدن اکسیژن به مغز جلوگیری کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل یادآور شد: افراد مبتلابه دیابت همچنین در معرض خطر بیشتری برای خونریزی‌های کوچک در مغز هستند که می‌تواند منجر به سکته مغزی هموراژیک شود.

رئیس بیمارستان شهید یحیی نژاد بابل با اشاره به اینکه علائم سکته دیابتی مانند هر سکته مغزی است، عنوان کرد: این مشکلات شامل مشکلات گفتاری، سردرد ناگهانی و شدید، ضعف یا بی‌حسی در یک‌طرف بدن، گیجی، سرگیجه، از دست دادن تعادل و مشکلات بینایی است.
این مسئول با اشاره به اینکه قند خون پایین می‌تواند علائمی مانند سکته را ایجاد کند، ادامه داد و گفت: هیپوگلیسمی زمانی است که سطح گلوکز خون زیر 70 میلی‌گرم در دسی لیتر باشد، این به‌طور بالقوه تهدیدکننده زندگی است و می‌تواند بر افراد دیابتی که از انسولین استفاده می‌کنند تأثیر بگذارد.

این متخصص به  علائمی مانند گیجی، از دست دادن هوشیاری و تشنج اشاره کرد و گفت: دیابت می‌تواند باعث فلج و مشکلات گفتاری شود که این علائم می‌تواند شبیه علائم سکته مغزی باشد. 

دکتر پیام سعادت در پایان با اشاره به اینکه یکی از راه‌های کاهش خطر سکته، پیروی از هر برنامه درمانی برای مدیریت سطح قند خون است، عنوان کرد: افراد مبتلابه دیابت نیز می‌توانند اقداماتی مشابه افراد بدون دیابت انجام دهند، و از سیگار کشیدن، مصرف الکل اجتناب نمایند و تغذیه سالم و ورزش منظم انجام دهند.